WFH în vreme de COVID-19; ce am învățat?

Mircea Scarlatescu blog

Câteva informații de fundal: Acum două luni, printr-un mesaj pe Slack la FYB România, am început să dezbatem unde ar trebui să încercăm scenariul WFH, deoarece pandemia COVID-19 era pe cale să lovească România. S-a dovedit mai puțin decât o dezbatere și mai mult un acord rapid și o decizie de a începe implementarea a doua zi. Asta a fost într-o joi, lunea următpare eram practic în modul WFH cu putere maximă. 3 zile; a fi o companie mică ajută în aceste tipuri de situații 🙂

Fast-forward până astăzi, România iese din carantină, puțin câte puțin și începem să planificăm viitorul și revenirea la viața normală (sau ceva care să semene cu viața normală așa cum o știam înainte de luna martie). Companiile care au implementat procedurile WFH, în special cele IT, se confruntă cu decizia de a reveni la birouri sau de a prelungi procesul de lucru la distanță. Este o decizie destul de complexă, deoarece nu știm cu adevărat cum se va răspândi virusul de acum înainte odată cu ieșirea din carantină și, de asemenea, din moment ce școlile din România vor rămâne închise până în septembrie pentru majoritatea elevilor, astfel încât unii părinți vor trebui să continue regimul WFH. Pentru noi, normalitatea va consta în deschiderea biroului pe 1 iunie dar și păstrarea variantei de WFH pentru fiecare coleg, în funcție de nevoile și preferințele lor individuale și vom vedea exact cum evoluează lucrurile, săptămână cu săptămână.

Dar aspectul mai important al ultimelor două luni este modul în care această perioadă ne-a schimbat, modul nostru de lucru și cum mergem de aici? Este WFH viitorul muncii IT sau doar un substituent? Mai sunt necesare spații de birouri închiriate pe termen lung sau poate că soluțiile de colaborare se vor dovedi din ce în ce mai eficiente pentru companii precum a noastră? În ansamblu, concluzia finală rămâne de validat, dar am găsit câteva răspunsuri la întrebări destul de dificile cu care ne-am confruntat și le voi împărtăși mai jos:

Eficiența muncii

O întrebare grea; la începutul crizei se auzeau multe voci care să explice de ce munca de acasă este mai bună decât de la birou, cum lucrurile nu se schimbă și așa mai departe; odată cu trecerea timpului, aceste voci au devenit un pic mai… ..reținute :). Experiența noastră a dovedit că, dacă ai fost eficient în muncă la birou, este posibil să fi în continuare productiv din propria casă, presupunând că reușești să creezi un spațiu izolat sau dacă, prin natura familiei tale, această izolare este la îndemână. A avea unul sau mai mulți copii prin preajmă, o familie numeroasă lângă tine, a nu avea un birou dedicat sau o cameră de studiu în casă sau a nu avea o mică grădină pentru a te relaxa sau a fugi se dovedește destul de dificil pentru menținerea productivității.

Pe de altă parte, dacă productivitatea este o problemă în birou … sigur că lucratul de acasă nu va îmbunătăți asta �

În final, nu am văzut cu adevărat nicio îmbunătățire majoră în ceea ce privește munca de acasă față de birou, acesta este un mit distrus, DAR nici o scădere majoră, de asemenea…

Disclaimer: deoarece avem locații de lucru separate în România și Moldova, resurse remote și clienți din întreaga Europă și America …. instrumentele de colaborare și comunicare la distanță erau deja la locul lor și ne erau familiare, așa că acest lucru a ajutat foarte mult.

Probleme hardware, utilizarea dispozitivelor

Oricum, această perioadă a evidențiat cu adevărat faptul că stațiile de lucru fixe par a fi o chestiune din trecut. De la laptopuri și netbook-uri, la soluții de stocare în cloud și dispozitive mobile … nu avem cum să ne ascundem, cu toții va trebui să ne asigurăm că în viitor suntem pregătiți să ne adaptăm și să ne schimbăm destul de repede de la un mod de lucru la altul, dintr-o locație în alta și să facem asta nu în câteva săptămâni, ci în câteva zile.

Da, designerii grafici obișnuiau să lucreze pe stații uriașe puternice, animatori video, fotografi vor avea aici mai multe complicații decât inginer web obișnuit; idea este totuși că locația va fi mai puțin importantă după ieșirea din carantină.

Acces la internet, securitate, confidențialitate

Accesul la internet în România nu este o problemă pentru majoritatea orașelor și, de asemenea, lățimea de bandă nu este o problemă reală aici, așa că poate a fost partea cea mai ușor de manevrat. Dacă a fost necesar, au fost puse la punct unele actualizări rapide ale abonamentelor la Internet, dar … nu a existat niciun blocaj.

Dar mai mult ca oricând, accesul securizat la informații sensibile a fost o problemă la care a trebuit să fim atenți. Lucrurile care înainte de COVID-19 puteau fi acoperite cu ușurință prin IP whitelist, au devenit mult mai complex de gestionat. De la a avea o gamă diferită de dispozitive care accesează locații sigure, până la a vă asigura că menținerea acelei liste de dispozitive cât mai scurte posibil și, de asemenea, accesul la acele dispozitive acordat numai persoanelor potrivite … se dovedește a fi o provocare din când în când.

Probleme de confidențialitate din punctul de vedere al echipei, cum ar fi expunerea propriei case la apeluri video cu clienții… .sunt de asemenea lucruri ce trebuie luate în considerare pentru planificarea viitoare a procedurilor WFH.

Timpii de răspuns la urgențe

Suntem recunoscuți pentru viteza mare de răspuns la urgențele clienților noștri. Nu a fost nicio schimbare aici și faptul că avem în jurul nostru dispozitive pe care să le putem conecta cu ușurință la locațiile clienților și să gestionăm lucrurile chiar ne-au ajutat și chiar am îmbunătățit timpul de răspuns. Este poate cel mai mare câștig, dar în același timp provocarea de a separa timpul personal și profesional al echipei pare să fie o problemă pentru viitor și este ceva foarte complex de luat în considerare atunci când vine vorba de a face din WFH o caracteristică permanentă a fluxului de lucru al unei companii.

Team building, socializare?

Cu siguranță pierzătorul acestei perioade. Fără un birou unde să se întâlnească, să socializeze, să bea cafea, să mănânce și multe altele… menținerea unei echipe împreună devine cea mai mare provocare. Încurajarea reciprocă devine aproape imposibilă, ajutorul reciproc nu atât de ușor, iar coeziunea generală a echipei devine un coșmar HR 🙂

Deci … pregătește-te de probleme dificile în cadrul echipei.

Scor final?

Nu există un câștigător real între timpul la birou și WFH. Pentru fiecare în parte există plusuri și minusuri, dar faptul este că noua realitate probabil va implica o combinație dintre cele doua, un fel de echilibru între a menține costurile gestionării unui spațiu de birouri reduse printr-un număr mai mic de angajați prezenți, și permiterea oamenilor să lucreze de acasă atunci când este nevoie sau inevitabil, cu cel mai mic impact posibil asupra calității muncii.

Dar, nu, nu există o variantă perfectă de a gestiona afaceri IT după COVID-19, încă învățăm și ne adaptăm.

La FYB, pentru început, vom continua regimul WFH pentru încă jumătate de lună, iar la începutul lunii iunie vom evalua ce înseamnă întoarcerea la birou. Pe termen mediu-lung perspectiva este simplă… “Vom vedea cum se desfășoară lucrurile pentru fiecare dintre noi și vom face tot posibilul să ne adaptăm”.

Până la urmă domeniul IT s-a adaptat întotdeauna la nou și, de cele mai multe ori, a împins acest “nou” înainte, și credem, astfel, că vom continua să facem asta și vom inspira și alte afaceri și oameni să ne urmeze exemplul. Dar, înainte de orice… trebuie să înțelegem ce înseamnă acest “nou”…

Deci reporniți, conectați-vă și … rămâneți în siguranță!!